בלוג

בלוג

מה חשוב לבדוק לפני לקיחת משכנתה חוץ בנקאית?

חשוב להבין שישנם סוגים שונים של משכנתה חוץ בנקאית – להסבר מפורט ראו כתבה שלי בנושא “גופים חוץ בנקאיים”.

יש משכנתאות קלות בחוץ בנקאי שניתנות באחוזי מימון שאינם עומדים ברגולציית  בנק ישראל ובפריסה ארוכה, משכנתה כזו שנלקחה מסיבה טובה ולאחר כל הבדיקות הינה טובה ועוזרת למשק הבית.

יש משכנתאות ללקוחות עם בעיות אשראי קלות וכבדות שנותנת הלוואות גישור בריביות יקרות רק כדי שתוכלו לצאת מהפלונטר אליו הגעתם.

במידה שאין לכם ברירה ואתם לא יכולים לקחת משכנתה מהבנק בגלל שאתם:

  • מוגבלים בנק ישראל.
  • עם תיק הוצאה לפועל פתוח ואתם רוצים לסגור אותו.
  • בהליך פשיטת רגל.

במצב כזה לוקחים הלוואה חוץ בנקים כגישור (תשלום ריבית בלבד) או כבלון מלא (ללא שום תשלום).

מה קורה עם ההלוואה במצב כזה?

הריבית יקרה בעקבות הנתונים הנ”ל ומשום שההלוואה בחברה חוץ בנקאית ויתרת הקרן שלכם הולכת ועולה.

לכן צריך לשים לב, ולחשב במדויק תוך כמה זמן במינימום תגיעו למצב שהבנקים יסכימו למחזר את המשכנתה אליהם ולסגור את המשכנתה החוץ בנקאית.

לאחר שאנו יודעים כמה זמן אנחנו חייבים להיות בהלוואה החוץ בנקאית, נוסיף לזה עוד חצי שנה כמרווח ביטחון ונעשה חישוב כמה תעלה קרן ההלוואה שלנו מול מה שלקחנו.

לדוגמא לקחנו 700,000 ₪ לשנתיים בריבית של 10% ולא שילמנו שום החזר חודשי, יתרת הקרן בסיום השנתיים תעמוד על כ 860,000 ₪ במידה ואין הצמדת מדד ו/או עליית ריבית בעקבות עליות ריבית של בנק ישראל.

כמובן שכל מצב לגופו, ישנם מצבים שתוך כחצי שנה ניתן למחזר לבנקים וישנם מצבי קיצון שצריך להמתין גם כארבע שנים עד למחזור חזרה למערכת הבנקאית.

עכשיו שאנחנו יודעים שבעוד שנתיים יתרת הקרן תעמוד על 860,000 ₪ נעשה בדיקה האם הנכס שלנו שווה מספיק כדי שנוכל לקבל משכנתה לכל מטרה בבנקים לסגירת ההלוואה בחברה החוץ בנקאית, וגם כן נצטרך לבדוק האם ההכנסות שלנו מספיקות לצורך קבלת משכנתה בנקאית של 860,000 ₪.

בשביל בדיקה כזו אני תמיד ממליץ על חישוב קיצוני, זאת אומרת שאם היום לצורך הדוגמא בלבד משק הבית המדובר מרוויח כ 12,000 ₪ למרות שבמצב נוכחי ניתן לאשר להם משכנתה של 860,000 ₪ במערכת הבנקאית , הייתי ממליץ להם להגדיל הכנסות בכ 20% עד לתאריך היציאה הצפוי מהחברה החוץ בנקאית ולא לקחת הלוואות בינתיים.

איך בוחרים חברה למשכנתה חוץ בנקאית?
מה הם הדברים החשובים לבדוק אצלם?

הדבר החשוב ביותר הינו הגמישות מצד החברה שנותנת את הכסף, יחד עם היכולת להתנהל מולה ללא מורכבויות נוספות, ובעיקר מהירות התגובה – לרוב בעסקאות כאלה צריך כספים ומהר.

יחד עם זאת צריך חברה שתהיה גמישה בתנאי היציאה וללא עלויות נוספות. נניח שהייתם אמורים לצאת אחרי שנה ולא הספקתם להתנקות, או להיפך, הנכם רוצים לסיים את המשכנתא החוץ בנקאית לפני המועד שנקבע במעמד לקיחת ההלוואה – אתם חייבים חברה שתתחשב בכל המצבים הללו ותוכל לבוא לקראתכם בהגמשת תנאי היציאה והנפקת מכתב כוונות ללא טרדות מיותרות.

לסיכום: כאשר הנכם לוקחים משכנתה חוץ בנקאית חשוב להתייעץ עם יועץ משכנתאות מומחה לתיקים מורכבים כדי שיבנה לכם משכנתה חוץ בנקאית המותאמת לכם באופן אישי. ומאוד חשוב, במידה והגעתם למצב של פשיטת רגל פנו מיידית ליועץ משכנתאות מומחה לתיקים מורכבים שייתן לכם עצות מה וכיצד לעשות כדי שבהמשך תוכל לקבל משכנתה. לא כל תיק צריך לקחת ולאשר. היה לי עכשיו מקרה של לקוחות עם כונס נכסים, תיקי הוצאה לפועל על הנכס וכמובן דוח נתוני אשראי ממש לא תקין. לאחר בירור מעמיק מול הלקוחות התברר שהם היו בחובות של כ 90% משווי הבית. כמובן שהמלצתי להם למכור את הבית כדי לסגור את החובות ולהתחיל את החיים מההתחלה, יתכן ועל ידי מלחמות והסברים הייתי יכול להביא להם מספיק כספים לסגור את החובות הבנקאיים ולהישאר עם ההלוואות הפרטיות – אבל כיצד זה היה עוזר להם? הלוואת גישור חוץ בנקאית בריביות בשמיים ולווים פרטיים שכרגע לא לוחצים, אבל עוד שנה/שנתיים ירצו את הכסף? לכן כשמגיע לנו תיק מורכב צריך מעבר לניירת להסתכל ללקוחות בעיניים ולהבין את העסקה האם היא טובה ללקוחות.

לשיחת יעוץ עם מומחה בחינם

התקשרו

מאמרים נוספים